Fart - hvor hurtigt kan du cykle?
Cykelløb handler om fart. Den, der cykler hurtigst, vinder. Men hvor hurtigt cykler de bedste? Og hvor hurtigt kan eleverne selv cykle?
I denne opgave skal eleverne selv eksperimentere med måling af fart. Som udgangspunkt handler det om at måle fart på en cykel, men andre køretøjer kan også indgå (f.eks. rulleskøjter, skateboards og løbehjul).
Lad eleverne arbejde i grupper af 3-5.
Opmål en bane på 20 meter. Sørg for, at elevernes cykelbaner er et sted, hvor elevernes sikkerhed er garanteret.
Eleverne afprøver på skift, hvor hurtigt de kan køre. For at måle den højeste fart kræver det, at de tager “tilløb” og accelererer op i højeste fart, inden de rammer banen og kører de 20 meter.
De andre elever sørger for at tage tid på forsøget (evt. med mobiltelefoner).
Notér alle tider og navne ned. Lad gerne alle få flere forsøg og brug den bedste tid fra hver elev til beregningen.
Lad eleverne indføre resultaterne i et søjlediagram.
Lad også eleverne indføre disse tal i diagrammet:
- Højeste gennemsnitsfart for en Tour de France etape = 50,4 km/t
- Højeste gennemsnitsfart op af bjerget Alpe d´Huez = 22,58 km/t
Inspiration til videre arbejde med fart:
Rådet for Sikker Trafik har et godt undervisningsmateriale, der bl.a. har fokus på fart, balance, bremser m.m. Materialet hedder Testpiloter og er frit tilgængeligt med Uni-Login.