Sådan bliver Tour de France-starten i Danmark evalueret

Nyhed

Når de tre Tour de France-etaper i Danmark er overstået, går et eksternt arbejde i gang med at undersøge betydningen af eventet for bl.a. turisme og samfundsøkonomi.

Billede af Tour de France udsmykning

Når Tour de France-holdene sent om aftenen den 3. juli forlader Danmark og tager videre til Frankrig, er det samtidig startskuddet til en evaluering af, hvilken betydning besøget fra verdens største cykelløb har haft i Danmark.

Evalueringen skal bl.a. undersøge Tour de Frances betydning for turisme og samfundsøkonomi, estimere antallet af tilskuere til de tre etaper i Danmark samt lave en omdømmeanalyse af Tourens start i Danmark.

Det munder ud i en samlet ekstern evalueringsrapport fra Geelmuyden Kiese, som beskriver og dokumenterer effekten af eventet på dansk jord.

Evalueringsrapporten kommer til at bestå af flere selvstændige målinger og analyser, som hhv. InfoMedia, ”3”, Epinion, Geelmuyden Kiese og VisitDenmark står bag.

Foruden en national evaluering bliver der også i de enkelte start- og målbyer kigget på lokale aspekter af det samlede værtskab.

Fakta: Evaluering af Tour de France i Danmark

  • Evaluering dækker Grand Départ og de tre etaper af Tour de France i Danmark 1.-3. juli 2022.
  • Evalueringen dokumenterer nationale effekter af Grand Départ, herunder bl.a. antal tilskuere, og om eventen fx har skabt øget lokal, regional eller national turismeomsætning
  • Evalueringen giver den et billede af andre effekter, eventen bringer med sig, fx. andre såkaldte uhåndgribelige effekter, sociale effekter af oplevelser, glæde og lokal/national stolthed, samt andre relevante lokale erfaringer fra eventen
  • Evalueringen dækker medieomtale, nationalt og internationalt, aktivering af eventet og omdømmeanalyse.