Racercykler og langskibe - Tour de France feber på Vikingeskibsmuseet

Nyhed

Når 2. etape af årets Tour de France skydes i gang, bliver det med Vikingeskibsmuseet og Roskilde Fjord som kulisse. Og allerede nu tager museet forskud på Roskildes gule folkefest ved at sammenligne fjerlette og toptunede racercykler med vikingetidens absolutte højteknologi; de lange og smalle krigsskibe, bygget til høj fart.

Aerodynamisk cykelhjelm i udstillingen "racercykler og langskibe"

Onsdag den 25. maj åbnede særudstillingen Hvis din cykel var et vikingeskib. Og tirsdag den 31. maj inviterer museet til et dialogforedrag mellem museets bådebygger Pernille Rosendahl og Team Danmark præstationsingeniør Andreas Top Adler, som til daglig er på sidelinjen hos banelandsholdet og de olympiske landevejsryttere – og nu også optimerer udstyret hos nogle af de bedste, danske enkeltstartsryttere i årets Tour de France.

”Både racercyklen og langskibet er dristige konstruktioner - ultimative kompromisser mellem form og funktion, der afsøger grænserne for balance, vægt og komfort,” fortæller museumsinspektør Louise K. Henriksen. ”Og i udstillingen ser vi på om det er muligt at sammenligne de to teknologier, der på overfladen syner vidt forskellige og tidsmæssigt er adskilt af 1.000 år”.

Museet er førende når det kommer til viden om vikingetidens maritime teknologi og langskibenes sejlegenskaber. Og de følger gladeligt Asgreen, Mads P, Vingegaard og de andre danske ryttere, når de toner frem på Tv-skærmen i de store cykelløb. Men kommer til kort i forhold til ekspertviden om cykelsportens teknologier. For at kunne realisere projektet har museet derfor indgået samarbejde med en række eksperter med indgående kendskab til cykelrytternes højt specialiseret udstyr og det omfattende arbejde, der går forud for resultaterne på landevejene.

Det danske cykelproducent PRONGHORN RACING Aps har leveret to aero-racercykler og Team Danmark har stillet banelandsholdsrytter Rasmus Lund’s specialdesignet hjelm til rådighed.

Da museet tilbage i efteråret 2021 luftede ideen om den lidt anderledes vinkel på cykling og Tour de France, tøvede hverken folkene bag PRONGORN RACING eller Andreas Top Adler fra Team Danmark med at tage ideen til sig. De fandt ideen om at sammenstille skibe og cykler på tværs af tid nytænkende, og gennem de følgende måneders dialog frem og tilbage om aero- og hydrodynamik, performance geometri, kraftoverførsel og form og funktion tegnede der sig et billede af en god fortælling.

”Det var enormt lærerigt at ’nørde’ helt ned i detaljerne” siger Louise K. Henriksen. ” Vi har stået med helt nye spørgsmål som for eksempel, hvordan formgivningen af en hjelm til 4.000 meters forfølgelsesløb for hold, kan sammenlignes med undervandsskroget på et vikingeskib”.

Vikingeskibsmuseet eksperter er uden tvivl blevet klogere på det enorme udviklings- og designarbejde, der ligger bag professionel cykelsport. Men faktisk også på den tekniske kunnen og formgivning, som efterhånden ligger så fastgroet i egne hænder.

”Det har været interessant at se på skibene og vores arbejde på en helt anden måde, og snakke med fagspecialister, som kan se antydninger og ligheder af deres eget arbejde i vores” fortæller bådebygger Pernille Rosendahl, som igennem mere end 10 år har arbejdet med at ’oversætte’ arkæologiske fund af vikingeskibe til sejlende rekonstruktioner.

Udstillingen Hvis din cykel var et vikingeskib kan opleves frem til 31. august 2022.
Foredraget med bådebygger Pernille Rosendahl og Andreas Top Adler fra team Danmark foregår på Vikingeskibsmuseet den 31. maj kl. 19.30.