Etape 1

København > København
Fredag d. 1. juli 2022
Enkeltstart, 13 km

1. etape: Enkeltstart

Tour de France 2022 skydes i gang med en 13 km lang enkeltstart. Verdens bedste cykelryttere indtager Københavns gader i kampen for den gule førertrøje.

Ruten er her

Københavns gader bliver indtaget af verdens bedste cykelryttere, som kommer til at kæmpe om løbets første gule trøje. Den flade rute gennem hovedstadens brede gader uden skarpe sving giver mulighed for fuld fart i pedalerne. Skal rytterne gøre sig forhåbninger om en etapesejr, er kodeordene højt gear og aerodynamisk holdning gennem hele etapen. For Tour-favoritterne er målet først og fremmest at begrænse tidstabet.

Bag om etapen

Profilgrafik til etape 1 - flad

I København, verdens bedste cykelby, starter Tour de France længere mod nord, end det nogensinde har gjort før. Så med det store antal danskere, der hvert år trodser afstanden for at følge løbet fra vejsiderne i Frankrig, er det let at forestille sig den rød-hvide folkefest, når cykelløbet i 2022 drøner ind igennem de Tour-glade danskeres egen hovedstad.

Undervejs skal rytterne forbi ikoniske landemærker som Den Lille Havfrue og Amalienborg Slotsplads, som cykelfans vil huske fra VM i 2011. Derudover kører rytterne over verdens mest trafikerede cykelstrækning, Dronning Louises Bro, som hver dag krydses af ca. 40.000 cyklister.

Enkeltstarten i København bliver hæsblæsende action. Etapen er kort og hurtig. 13km gennem brede gader i København og kun enkelte skarpe sving.

Verdens største cykelløb starter i verdens bedste cykelby. Københavnerne elsker cykling og danskerne elsker Tour de France. Det bliver en varm folkelig velkomst på en rute fyldt med landemærker, der på hver sin måde fejrer dansk hverdagscyklisme, arkitektur, historie og kultur.
Alex Pedersen, talsperson for Grand Départ Copenhagen Denmark

Det betyder højt tempo og minimale tidsforskellene. Et par enkelte gode sving kan afgøre, om man er tæt på den gule trøje eller langt fra podiet. Så der er pludselig mange ryttere i feltet, der øjner en unik mulighed for at starte i gult. Ryttere, der ellers må se langt efter favoritfeltet, når stigningsprocenterne i Alperne og Pyrenæerne går i vejret.

Det betyder også, at enkeltstartspecialisterne og klassementsfavoritterne ikke kan vide sig sikre på at slå de outsidere, der måtte stille til start blandt sprintere og stærke ryttere – ryttertyper som kan træde watt med selv de bedste, hvis de rammer dagen.

Man vinder ikke Tour de France på 1. etape, men allerede fra første dag vil nogle have tabt tid og selvtillid til de største konkurrenter i klassementet.

 

 

Enkeltstart, 13 km

Ingen stigninger eller bjergspurt

Her kan du se etapen

Etape 1 finder sted i midten af København. Du kan se highlights og en gennemgang af den præcise rute, ligesom du kan finde links til muligheder for transport og overnatninger i København.

Oversigt over ruten i København

Langs ruten

Marmorkirken med solnedgang i baggrunden. Set fra Amalienborg

Det historiske København 

Farverige huse langs brostensbelagte stræder og kanaler, renæssanceslotte og skarpskåren moderne arkitektur. Det hele lever op og ned ad hinanden i Københavns historiske indre, hvor man kan opleve københavnske perler som Amalienborg, Glyptoteket og Runde Tårn.

Kvinde med barnesæde på cyklen samt mand på ladcykle med barn i.

Vores mangfoldige bydele

København er en sammensat by, hvis forskellige nabolag alle har deres identitet og særlige ånd. Vesterbro byder på hippe spisesteder og natteliv. Nørrebro er byens farverige legeplads med fokus på det skæve og kreative. Nordhavn har havnemiljø og moderne arkitektur, mens Refshaleøens industrielle bygninger danner ramme for gastronomiske eventyr.

Islands Brygges havnebad, udspring fra vippe

Grøn og bæredygtig storby 

København er en grøn og bæredygtig by. Vi serverer økologiske måltider i byens institutioner. Vi hopper i den rene havn om sommeren, vi cykler og går langs havnen, og vi bruger byens grønne elbusser, elhavnebusser og metro. Vi investerer i nye bæredygtige løsninger, bedre cykelstier og supercykelstier, flere grønne og blå åndehuller, så vi bliver verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025.  

Cyklist holder ved lyskryds

Cykeldesign i byrummet

København er designet til cykler: fodhvilere ved trafiklys, grøn bølge med intelligente trafiksystemer, brede cykelstier med plads til ladcykler, racere og de mindste cyklister. Vi har alt fra urbant gym og legepladser på toppen af et parkeringshus i Nordhavn til cykellegeplads på Østerbro til byens børn.

Hvad sker der langs ruten?