Konkurrence: Design den officielle Tour de France-plakat for 2022

Nyhed

Nu har du muligheden for at designe den officielle Tour de France-plakat i 2022 og blive en del af en af verdens største sportsbegivenheder! I 2022 starter verdens hårdeste cykelløb i Danmark, hvor der den 1.-3. juli køres tre etaper på tværs af landet, inden løber slutter den 24. juli i Paris.

Tidligere Tour de France-plakater

Eksempler på tidligere års Tour de France-plakater

Det er en tradition, at der til hvert Tour de France bliver designet en unik plakat. Årets plakat bliver afsløret til rutepræsentationen i Paris i oktober måned 2021, hvor vinderen af plakatkonkurrencen kommer med til afsløringen i Frankrigs smukke hovedstad. Skal det være dig og dit bud på en plakat, som vinder?

Dit bud på en plakat skal symbolisere hele årets løb. Og med den danske start på løbet kunne det være oplagt, at tematisk kombinere Frankrig med Danmark. Det er vigtigt, at plakatdesignet ikke kun repræsenterer en enkelt by eller region, men afspejler hele løbet for eksempel gennem dets kendetegn som den gule trøje, folkefesten eller noget helt tredje. Plakaten vil blive brugt i mange forskellige Tour de France-sammenhænge – fx på kommunikationsmaterialer som pressekits, på merchandise og i medierne.

Herunder kan du læse mere om, hvilke elementer ASO især kigger på ift. udvælgelsen af vinderplakaten: 

Hvordan deltager jeg?

Du deltager ved at sende en mail med dit forslag til tour-plakat@kk.dk senest d. 1/6-21 kl. 12.00. Det skal sendes som en PDF i printversion. Vinderen vil efterfølgende skulle sende flere formater (se PDF'en med key visuals i højre side).

...

Plakatdesignet skal:

  • Være originalt
  • Let kunne associeres til Tour de France
  • Være forståeligt for alle
  • Afspejle hele løbet
  • Matche Tour de France’s særlige kendetegn (find eksempler i den vedlagte PDF)
  • Ikke kunne associeres til et specifikt sted (fx land, by eller område)
  • Ikke være mørkt og kedeligt, men gerne farverigt og levende

Hvis dit plakatdesign vinder, overgår alle rettighederne til designet og tryk af samme til A.S.O., løbsorganisationen bag Tour de France, der også forbeholder sig retten til at redigere i designet. Læs gerne i den vedhæftede PDF for mere inspiration og krav til plakatdesignet. Vedhæftet findes også en oversættelse af en kontrakt, der indeholder information om, hvilke rettigheder der overgår til A.S.O.

Hvad kan jeg vinde?

Vinderen af plakatkonkurrencen (max. 1 person) vinder en tur til Paris, hvor vinderen vil deltage i præsentationen af hele ruten for 2022. Her bliver årets plakat også offentliggjort overfor hele Tour-familien og verdenspressen. Vi betaler flybillet og hotelophold for vinderen samt sørger for akkreditering, så vinderen kan deltage, når vinderplakaten bliver præsenteret. Vinderen af plakatkonkurrencen vinder derudover også en superspændende VIP-oplevelse i forbindelse med de danske Tour de France-etaper 1-3 juli, hvor man kommer helt tæt på verdens største cykelløb.

Hvem kan deltage?

Alle kan i princippet deltage – professionelle kunstnere, grafiske designer eller passionerede amatører er alle velkomne, i alle aldre og med alle baggrunde. Deltagere skal dog være fra Danmark og ikke arbejde for Grand Départ Copenhagen Denmark I/S eller andre organisationer, der arbejder med den danske Tourstart. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du kan deltage, så send gerne en mail til info-tdf@kk.dk.

Hvem finder vinderen?

A.S.O. udvælger den endelige vinder af årets plakatkonkurrence. Vinderen vil høre fra os senest d. 2/8-21.

 

A.S.O.'s brand

PERFORMANCE | BÆREDYGTIGHED | FEJRING

PERFORMANCE

DEN MEST SENSATIONELLE SPORTSKONKURRENCE I VERDEN

Kun de bedste cykelryttere fra de bedste hold vælges til at konkurrere i den ultimative cykeludfordring, kendt af alle for sin ekstraordinære vanskelighed: Tre uger brugt på en rute, der konstant genopfindes, i et forsøg på at blive verdens bedste cykelrytter.

BÆREDYGTIGHED

INSPIRERER MENNESKER, DER KAN, TIL AT GØRE CYKLING TIL EN DEL AF DERES LIV

Regelmæssig cykling er en kilde til velvære. Desuden bidrager det også til at forbedre luftkvaliteten og reducere miljømæssige risici. Det fremmer en bæredygtig fremtid, og ”riding into the future” er overskriften på Tour de Frances CSR-tilgang. Tour de France er forpligtet til at fremme mobilitet på cykel. Tour de France ønsker at skabe en positiv indvirkning ved at inspirere alle dem, der kan, til at gøre cykling til en del af deres liv hver dag.

FEJRING

DEN STØRSTE FEST I VERDEN

Tilhængere fra hele samfundet, fra alle steder og i alle aldre kan findes langs ​​ruterne, hvor de opmuntrer cyklisterne og mødes i en energisk bølge af fest og fællesskabsånd.

...